Sjön som försvann 2013

Sjön som försvann - 12 sep 2013

Den 12 september var vi ca 20 personer som träffades vid Finsta stationshus för att åka till Lohärads bygdegård  där  Lars-Erik Jansson mötte upp.  Han var vår guide till ”Sjön som försvann” .

Lars- Erik tog täten med sin bil och snart skuttade vi  över en stor åker mot skogsbrynet på andra sidan där vi for in på en liten skogsväg. Efter ett par hundra meter parkerade vi bilarna på en liten bergknalle. Därefter gick vi på en väl röjd stig ner till Markslättsjön som den kallades innan den försvann  på 1840-talet.

Lars-Erik berättade att man hört ett dovt muller den kvällen men inte vetat var det var för något förrän man kom på morgonen och såg all fisk som låg och sprattlade på sjöbotten, man fyllde säckar med fisk har det sagts. Lars-Erik visade på det troliga tapphålet.

Det sägs att sjön Erken stigit något i samband med detta. När man står där och tittar så påminner det om gammal hagmark som vuxit igen, men det kan också varit sjöbotten för allt ligger i en sänka, så med lite fantasi så kan man förstå hur sjön såg ut när man står där på botten av sjön Markslätt.

Det börjar skymma på så vi drar oss upp mot bilarna, där väntar medhavt fika. Vi blir kvar där en god stund och det pratas om både det ena och det andra som det brukar göras när man träffas med lite fika i skogen.  Innan vi skildes tackades Lars-Erik Jansson med blommor och en Birgitta-staty som tack för att han ställde upp och guidade oss den här kvällen och att han röjt en så fin stig ner till sjön.

Håkan

Sjoensomfoers5.JPG