Om Oss

Föreningen bildades 1984 och anledningen till detta var att man ville starta en stiftelse i Finsta (den som så småningom kom att kallas för Finstastiftelsen).

Så för att kunna starta en stiftelse så bildades föreningen för Finstas framtid

och forntid och tillsammans med Norrtälje kommun, Stockholms Läns Landsting

och församlingen så bidrog de alla med pengar och därmed kunde stiftelsen starta.

De första tio åren ordnades mycket utställningar och föredrag med stiftelsen som anordnare och föreningen som utförare av arrangemangen. Så fram till 1998 var stiftelsen den drivande i det hela. Men 1998 arrangerades en medeltidshelg med många aktiviteter. Bland annat ett tornerspel på gärdet vid kyrkan och en mängd föredrag, en medeltida marknad vid lantbruksskolan med mera.

1998 hade föreningen ca 35 medlemmar, men därefter ökade medlemsantalet.

Idag är det ca 140 familjer som är medlemmar. År 2000 arrangerade föreningen, tillsammans med Helen Eriksdotter, ett Birgittaspel, där barn från skolan och

vuxna skådespelare från trakten  medverkade. Det blev starten på några år med ett stort intresse från medlemmarna. De flesta var med och jobbade under helgen det pågick fram till 2003 då det stora Birgittafirandet med hennes 700-årsjubileum gick av stapeln.

I samband med vårt arrangemang av medeltidshelgen, så har föreningen skapat

en tornerspelsplats, köpt läktare och årligen riggat en marknadsplats för medeltida hantverk och produkter. Det hölls dessutom flera föredrag. Bland annat var Birgittasystrarna på Finsta och informerade om sin verksamhet och om den Heliga Birgitta. Allt skedde årligen en helg efter skolavslutningen, då barnen från skolan hade tränat hela vårterminen och hade allt i färskt minne.

Föreningen har även anordnat en julmarknad under många år vid huvudbyggnaden på Finsta, men då Stockholms Läns Landsting sålde gården, som hade fungerat som ett naturbruksgymnasium, lades skolan ner. Detta innebar att vi under de sista åren har fått anordna en ny julmarknad vid Wallby trädgård. Föreningens julmarknad sker alltid i slutet november, den helg då domsöndagen infaller.

Till valborg är det tradition att anordna brasa och vårtal och ett stort fyrverkeri vid höjden ovanför Finsta. Där kan man säga att där skedde det riktiga startskottet för föreningens egna arbete, efter allt förarbete av Gunilla Enehed, som tillsammans med skolan startade stiftelsen året 1984.

Förutom alla evenemang, så anordnar också föreningen temakvällar en gång i månaden, dessutom resor för sina medlemmar med mera. Så sammantaget kan vi stolt säga att Finstaföreningen är en aktiv förening som värnar om sina medlemmar. Men som de flesta andra föreningar så har vi också svårt att nå ut till nya medlemmar, men vi hoppas att vi med vår hemsidas hjälp, ska locka fler till vår verksamhet! För vi vet att det finns fler människor, som liksom vi tycker det är härligt att få uppleva känslan av samhörighet när vi samtidigt tar hand om och vårdar vår gemensamma historia, för vår egen och framförallt för alla våra barns skull. Så alla som vill är hjärtligt välkomna in i gemenskapen!

Bror Jansson

Klicka här för att läsa vad Gunilla Enehed skriver om föreningen